Czym się różni błotnik od nadkola?

W ramach ochrony karoserii, podwozia oraz opon w pojazdach ciężarowych stosuje się różnego rodzaju elementy zabezpieczające. Wśród nich znajdują się m.in. błotniki i nadkola. Oba pełnią ważną funkcję. Choć znacznie się od siebie różnią, często są mylone przez kupujących. Z tego artykułu dowiesz się, jakie są podstawowe różnice pomiędzy nadkolami i błotnikami w samochodach ciężarowych.

Konstrukcja elementu

Oczywiście już na pierwszy rzut oka widać sporą różnicę w budowie poszczególnych elementów. Błotniki do ciężarówki to części zewnętrznej części nadwozia. Stanowią przedłużenie karoserii pojazdu i mają nieco inną formę. Zazwyczaj są płaskie. Nadkola z kolei mają łukowaty kształt i montuje się je bezpośrednio nad kołem. Mając dwa te elementy obok siebie, od razu zauważysz różnice w ich budowie.

Miejsce montażu

Różne jest też miejsce montażu obu części. Błotnik stanowi zewnętrzne przedłużenie karoserii. Przylega bezpośrednio do nadwozia na wysokości kół pojazdu. Nadkole to z kolei element, który montuje się bezpośrednio nad kołem pojazdu i przykręca go do karoserii. Stanowi uzupełnienie błotnika. Połączenie tych dwóch części zapewnia zwiększoną ochronę pojazdu przed uszkodzeniami i związanymi z nimi kosztami.

Funkcja elementu zabezpieczającego

Podstawową funkcją błotników i nadkoli jest zabezpieczenie karoserii pojazdu oraz jego podwozia przed uszkodzeniami. Stanowią elementy ochronne przeciw zjawisku korozji i uszkodzeniom mechanicznym powodowanym przez odpryskujące kamienie, gałęzie i inne elementy. Warto jednak zwrócić uwagę na dokładne różnice, które występują w zakresie ochrony przy błotnikach i nadkolach.

Błotniki zabezpieczają przede wszystkim boczne części samochodu. Ponadto ich zadaniem jest zredukowanie skutków wydostawania się spod kół błota, kamieni i wody. Nadkole z kolei zabezpiecza przede wszystkim część karoserii znajdującą się nad kołem. Zapobiega korozji oraz uszkodzeniom powłoki lakierniczej. Dodatkowo redukuje ryzyko uszkodzenia zawieszenia czy też układu hamulcowego pojazdu ciężarowego.

Materiały produkcyjne

W tym aspekcie nie obserwuje się zbyt wielu różnic. Błotniki i nadkola do ciężarówki mogą być wykonywane z podobnych komponentów. Podstawowe materiały to m.in. tworzywa sztuczne i metal. W tej pierwszej kategorii wyróżnia się produkty z polipropylenu lub ABS. Metalowe błotniki i nadkola produkowane są z aluminium lub stali zabezpieczonej przed korozją (np.: nierdzewnej lub pokrytej powłoką antykorozyjną).

Czym kierować się przy wyborze błotników i nadkoli?

Wybór błotników i nadkoli do pojazdów ciężarowych powinien być poprzedzony dokładną analizą ich parametrów technicznych i właściwości. Każdy z tych elementów powinien być dobrze dobrany pod konkretną markę i model pojazdu. Kompatybilność jest bardzo ważna, ponieważ zapewnia maksymalną ochronę. Ponadto zwróć uwagę na materiał wykonania, jego jakość oraz trwałość. Im dłużej nadkola i błotniki do ciężarówki zachowają swoje właściwości, tym mniejsze koszty eksploatacji pojazdu poniesiesz.